Turtle Beach: 6K digital cinema

Om de hoogste kwaliteit vfx-shots te kunnen leveren beschikt Turtle Beach over een Red Epic-Dragon camera. 6144x3160 Pixels, 12-16 bit Raw, 1-300 fps en HDRx maken de camera zeer geschikt voor chromakey-shoots en 2nd unit vfx-shoots. Bij scenes en shots waar veel nabewerking, tracking, compositing en grading vereist worden, zijn de opnames van de Red Epic het beste om mee te werken in de post-productie voor films, commercials en tv-drama.


De Red Epic is niet los te huur bij Turtle Beach, alleen in combinatie met een operator: cameraman, camera-assistent of data-handler.

Red Epic Dragon en grading

De kwaliteit van de Epic en de 16 bits r3d raw files komt vooral in de grading te voorschijn. De opnames worden raw opgeslagen en settings als iso, kleurtemperatuur worden als meta-data mee opgeslagen en kunnen achteraf aangepast worden. O.a. Redcine-X, Adobe After Effects & Premiere, FCP-X, Resolve en Nuke ondersteunen native 6K r3d files. Voor een workflow met Final Cut Pro 7 en Apple Color worden de files eerst omgezet naar bv uncompressed quicktime, prores of dpx.

Red Epic Dragon specs

6K RAW 1-83 fps (6144 x 3160 pixels)

5K RAW 1-96 fps (5120 x 2700 pixels)

4K RAW 1-120 fps (4096 x 2160 pixels)

3K RAW 1-160 fps (3072 x 1620 pixels)

2K RAW 1-240 fps (2048 x 1080 pixels)

2Kws RAW 1-300 fps (2048x864 pixels)

16,5 stops dynamisch bereik

18 stops dynamisch bereik met HDRx

(2 streams simultaniously recording)

PL-mount, Canon-mount

2 ch audio 24b uncompressed

Red Epic Dragon en framerate

Red Epic kan opnemen vanaf 1 fps voor timelapse opnames tot super-slomotions van max 300 fsp.


alle formats & framerates


In Hdr-x mode (2 streams tegelijk opnemen met een verschillende shutter) wordt de maximale framerate gehalveerd.

Red Epic Dragon en framesize

De sensor van Red Epic Dragon 6K is 30,7 x 15.8 mm (Een cropfactor van ongeveer 1,15 ten opzichte van de fullframe 35mm Canon 5dmk2) Als de camera op een kleiner opnameformaat wordt gezet, wordt een kleiner deel van de sensor gebruikt, de lens wordt daardoor ‘langer’ bijvoorbeeld: een opname op 2K (2048) met een 50mm lens resulteert in een virtuele 125mm lens.

alle formats & framerates

Red Epic Dragon en vfx / chromakey

De hoge resolutie, kleurdiepte en variabele framerates maken de camera de ultieme vfx-camera. Adobe After Effects en Nuke kunnen de raw files native processen: geen kwaliteitsverlies in de postproductie pijplijn en zeer hoge detaillering, lage ruis en fantastische grading mogelijkheden.

afmetingen, gewicht en noise

De body is op zijn kleinst geconfigureerd ongeveer 10x15x12 cm. (bxhxd) en weegt met canonmount, batterij en bv een zeiss 21mm lens 4,1 kg. Hierdoor is het mogelijk om de camera te gebruiken op een lichte steadycam, stabilizer, drone of minijib en is in kleine ruimtes nog comfortabel te bedienen.

De koelventilator draait stand-by snel en tijdens opname langzaam en stil.

Red Epic Dragon op de filmset

Op de filmset is er veel verschil te merken tussen werken met een RED Epic of een andere camera. Juist doordat veel parameters als metadata worden weggeschreven en bv de witbalans niet een ingebakken setting is, is draaien met de RED zeer snel en comfortabel. De afkijk biedt veel info, continu histogram met RGB clipping leds, audio meters, status-info zoals diafragma, framerate, shutterspeed en compressie.

Terugkijken van de opname’s kan in een handomdraai en is met het touch-screen snel en gemakkelijk en het is onmogelijk om opnames per ongeluk te wissen.

Er zijn 2 audio-inputs op mic- en lijn-niveau. (phantom 48v)

De interne batterij in het handvat heeft voor maximaal een half uur stroom, met een externe 210 Wh batterij werkt de camera zo’n 3,5 uur.

De 128 Gig kaarten zijn goed voor 30min tot 1 uur opname, afhankelijk van de gekozen compressie.

Red Epic Dragon postproductie workflow @ TURTLE BEACH visual effects

Op de filmset data dubbel opslaan met e-sata of usb-3 schijven. Evt. op de set ook al proxies genereren met Red Rocket-X kaart: quicktime proress LT 1920x1080 tbv. offline montage in Final Cut Pro of Premiere. Vfx shots vanaf originele r3d raw files bewerken in Nuke-x of After Effects: exporteren in prores HQ of uncompressed 10bits. Kleurcorrectie dmv .xml vanuit Final Cut Pro of Premiere exporteren naar Davinci Resolve met de r3d raw files en vfx shots.

Finalize in prores HQ of uncompressed 10bits met graphics in Final Cut Pro of Premiere.

Master in MXF naar broadcast, quicktime H264 voor online content, DCP voor bioscoop (tm 4K)


Metadata, waaronder lensinfo om te matchen met 3d cgi wordt meegeschreven met de r3d file en is postproductie weer terug te vinden.


De HDR-x track geeft de mogelijkheid om het dynamisch bereik te vergroten door de 2e stream op een snellere shuttertijd in te stellen maar biedt hierdoor ook mogelijkheden om met de 2e stream nauwkeuringer te kunnen cameratracken met minder motion blur.

© Turtle Beach VFX 2017